default_mobilelogo


om2

VYN logo lid 300x296

 

YogaCentrumUtrecht

 

vereniging voor mindfulness

Mindfulness… is het gemakkelijkst te begrijpen vanuit zijn tegendeel: leven op de automatische piloot. Bij het opstaan, in de keuken, tijdens het autorijden, op het werk... let maar eens op hoe vaak je op routine draait, terwijl je hoofd bezig is met zaken uit verleden en toekomst. We zijn niet aanwezig in het hier-en-nu en reageren vanuit automatische patronen, waardoor we geen vat hebben op veranderingen en ons eigen gedrag. Het denken overschaduwt ons voelen, zien, ruiken, proeven en horen. Onbewuste piekergedachten en emoties kunnen lichamelijke klachten veroorzaken, die we soms niet tijdig opmerken. Volgens het boeddhisme 'verslapen' we ons leven op die manier, en 'ontwaken' we pas als we werkelijk aandacht hebben voor het huidige moment.

 

Mindfulness… geeft ruimte aan de emotionele ervaring van het moment, zonder die emotie te analyseren via je denken. 'Leven in het nu' is vanzelfsprekend een stuk moeilijker als we te kampen hebben met pijnlijke sensaties en emoties. Onze eerste neiging is om daarvoor weg te lopen. In plaats van ons af te wenden van de pijn kunnen we leren de pijn en de emotie te doorvoelen en te aanvaarden. Het is namelijk niet de pijn of emotie zelf waar we het meest aan lijden; juist de angst ervoor en het verzet ertegen is zo zwaar. Door emoties als boosheid, angst en verdriet te doorvoelen en te scheiden van datgene wat de emotie oproept, wordt het gemakkelijker de emotie te herkennen en los te laten. En van daaruit jezelf dat geven wat je nodig hebt, wat goed voor jezelf voelt. Vanuit deze positie reageer je niet meer op de automatische piloot, maar bepaal je zelf je houding tegenover wat er gebeurt. Dit geeft je een weldadige ruimte en keuzevrijheid.

 

Mindfulness… beoefenen we met een houding van vriendelijkheid en acceptatie, vooral naar jezelf en je eigen ervaring. Zacht en niet-oordelend als een liefdevolle ouder. Mindfulness is vooral goed voor je als je iemand bent die maar blijft piekeren over gebeurtenissen in het verleden of tobben over de toekomst. Bij Mindfulness mogen juist alle gedachten er zijn, ook de negatieve, maar leer je de aandacht anders te richten, zodat (negatieve) gedachten een andere betekenis krijgen en daardoor niet de overhand hebben. De aandacht voor de ademhaling is daarbij een hulpmiddel.

 

Mindfulness… stimuleert je bovendien meer in contact te komen met je lichaam, zodat je beter voor jezelf en je lichaam kunt zorgen. Meditatie is verrassend genoeg een heel lichamelijk proces. Voor velen onwennig, daar we gewend zijn oplossingen met ons hoofd te vinden.

 

Kijk hier voor een eenvoudige oefening om thuis de dag mee te beginnen: Het aapje uit laten razen

 

primi sui motori con e-max.it

bhagavadgitatekst

Meditatieruimte

Op zoek naar een sfeervolle meditatieruimte? Het is mogelijk om per dagdeel de meditatieruimte te gebruiken voor diverse doeleinden, zoals workshops, lessen, individuele begeleiding of cursussen. Matjes, kussens, dekens en stoelen zijn aanwezig. Voor meer informatie, neem contact op met Satyam Yoga.

Wees welkom voor een proefles!

De redenen om yoga te beoefenen lopen zeer uiteen en verschillen van mens tot mens. Omdat yoga niet prestatiegericht is, heeft het iedereen iets te bieden. Je wordt uitgenodigd dát wat je zoekt in het leven te vinden in jezelf. Kom kijken wat yoga voor jou kan betekenen. Je bent altijd welkom voor een proefles. Lees meer >>

Contactgegevens

Naam:    Maike van Aartsen
Waar:  Locaties in Deventer
E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Web: http://www.satyam-yoga.nl
( 06 19 66 42 77